Oranssit piha-apurit verkkokaupasta

Joutui kylllä hieraisemaan silmiään nähtyään uutisen Postin ruohonleikkauspalvelusta. Tilaa ruohonleikkuu verkkokaupasta! Sanotaanko näin, ettei ihan ensimmäisenä olisi itselleni tullut liiketoiminnan ideointipalaverissa mieleen. Näköjään digitalisaatio mahdollistaa monia ihan uusia aluevaltauksia, pakottaa yrityksiä muuttamaan perinteistä toimintamallia, mutta onhan tämä silti poikkeukselliselta tuntuva veto! Ja totta, olisi ollut aikaa ennen verkkokauppojakin mahdollista. Mutta Postin valtakausi romuttui digitalisaation astuessa kehiin ja postimerkkien myynnin romahdukseen… Ideointi syntyi siis pakon edessä.

”Posti muuttuu logistiikan ohella palveluyhtiöksi”. Olisi ollut mukava istua siinä johtoryhmän palaverissa, missä joku on ensimmäisen kerran ääneen sanonut ”Postinjakajathan voisivat samalla leikata nurmikot.”. Ja palvelu tilataan suoraan kätevästi verkkokaupasta, kalusteinvestointejakaan ei tarvita – suoritetaan työ asiakkaan omilla välineillä. Työntekijöiden uudelleen kouluttaminenkin on mitä ilmeisemmin hyvin kevyt prosessi – kyllä postinjakaja osaa! Itseasiassa olisin mielelläni ollut myös silloin paikalla, kun henkilöstölle on tämä uusi työtehtävä informoitu.

“Tiistait alkavat  muuttua pikku hiljaa oranssien pihapuuhastelijoiden päiväksi”

”Jos sataa, työ suoritetaan korvaavana päivänä”. Työn optimaalisen resurssoinnin kannalta tämä ei välttämättä ole helpoin reitti – onkohan Postilla hyvät välit Ilmatieteenlaitoksen meteorologeihin tai kenties vielä korkeampaan tahoon. Ja lumisateen sattuessa ruohonleikkurin voi vaihtaa lumilapioon, asiakkaan omaan. Tiistait alkavat  muuttua pikku hiljaa oranssien pihapuuhastelijoiden päiväksi, tätä ilmiötä voimme ensi viikosta alkaen alkaa seurata – ellei satu satamaan. Tai, jos ei ole vielä mitään leikattavaa.Tai, jos verkkokauppa ei käy.

”.. tämä jos mikä on Out of the box-ajattelua mitä jokaisen yrityksen on pakko osata..”

Näin tämä maailma muuttuu Eskoseni. Ja vaikka vieläkin herättää hilpeyttä tämä Postin case, samalla aidosti kadehtien tuumin, että tämä jos mikä on Out of the box-ajattelua mitä jokaisen yrityksen on pakko tehdä nyt ja tulevaisuudessa.  Ja sitäpaitsi Postin 2,8 miljoonaa kotitaloutta asiakkaana – siinä on ilmeinen mahdollisuus. Se, että onko tämä SE oivallus – epäilen – mutta kun ideoidaan, yleensä sieltä löytyy useampikin jatkokäsittelyyn johtava ajatus. Paikoilleen ei vaan saa jämähtää. Ja mitkä olivatkaan ne yrityksen viimeiset sanat: “Näin meillä on aina tehty”.

Wappuhan on erinomaista aikaa Out of the box -ajatteluun. Riehakasta Wappua!

 

Advertisements

4 thoughts on “Oranssit piha-apurit verkkokaupasta

  1. Idea ei tainut tulla viisaan hallituksen ideoinnista vaan postin työntekijöiltä, jos olen antanut itselleni oikein ymmärtää 🙂

    Liked by 1 person

    1. Mahatava kirjoitus! vastuullinen omistaja-arvon kasvattaminen vaatii rohkeutta strategiseen ajatteluun ja liiketoiminnan laajentamiseen. Ei ajatella mitä on tehty pelkästään vaan mitä pitäisi tehdä? Out-of-Box pitäisi olla keskeinen osa jokaisen osan yrityksen strategiakierrosta!

      V

      Like

Comments are closed.