Siirry suoraan sisältöön

Telemarkkinoinnin ylilyönti?

Viikonloppuna uutisoitiin 15-vuotiaan ikävästä kesätyökokemuksesta. Hän oli artikkelin mukaan tehnyt kuukauden päivät puhelintyötä, jonka jälkeen irtisanoutui eikä saanut pennin hyrrää vaivan palkaksi. En tunne tapausta tai sen yksityiskohtia, joten olen täysin artikkelista saadun tiedon varassa, mutta on selvää, että tämä tuntuu kohtuuttomalta ja ehdottoman väärältä. Toimittajalle tietysti olisi aiheellista valaista, että alan työehtosopimus ei valitettavasti ole yleissitova, joten tässä yhteydessä viittaukset siihen ovat sinällään turhat.

Telemarkkinointialalla toimintatavat ovat varsin kirjavat, toimijoita on joka lähtöön eikä työehtosopimus tai ASML:n Reilun Pelin jäsen -säädökset juurikaan kiinnosta tätä kirjavampaa joukkoa, niitä jopa saatetaan pitää toimintaa haittaavina ja vaikeuttavina rajoitteina. Minusta kaikille pitäisi olla aivan selvää, että työsopimuksen mukaisesti tehdystä työsuoritteesta kuuluu saada jonkunlainen peruskorvaus, se on vähintäänkin oikeudenmukaisen toiminnan lähtökohta. Selvästikin telemarkkinoinnin luonteeseen sopii, että onnistumisten myötä peruspalkkaan voi saada lisän. Suhteen ei tulisi olla toisin päin.

Telemarkkinointi oikein ja asiallisesti toimittuna on kerrassaan erinomainen työväline tavoittaa menestyksekkäästi asiakasrajapintaa. Korostan sanoja oikein ja asiallisesti. Tässä suurin rooli on luonnollisestikin työnantajalla, jonka ohjauksessa telemarkkinoija toimii, mutta myös toimeksiantajan vastuu tulee huomioida. Millä säännöillä työntekijä on palkattu töihin, miten kauppaa on sovittu puhelimessa tehtäväksi, millaisia yhteistyösopimuksia kampanjoihin toimeksiantajan kanssa laaditaan, miten asiakasrekisterejä hallinnoidaan? Kaikki nämä vaikuttavat sekä välillisesti että suoraan siihen miten telemarkkinointipuhelu läpi viedään ja millainen kokemus siitä kuulijallekin jää. Väkisin tehty, väkisin myyty ei aiheuta mitään hyvää yhdellekkään ketjun osapuolelle.

Kaiken kaikkiaan monimuotoinen puhelinala työllistää paljon ihmisiä ja on myös nuorille merkittävä ponnahduslauta työelämään. Meidän kaikkien alalla toimivien työantajien tulisi suhtautua toimintaan laajana rintamana siten, että viikonlopun artikkelin kaltaiset ylilyönnit saataisiin poistumaan. Ne myös helposti vääristävät markkinatilannetta. Nostaisinkin vielä lopuksi esiin yhden erittäin tärkeän asian:

Mikäli yrityksesi etsii tämän alan kumppania, pyytäisinkin kysymään yhden lisäkysymyksen palveluntuottajalta viimeistäänkin ennen sopimuksen syntymistä ”Mitä työehtosopimusta Te noudatatte?”.