Siirry suoraan sisältöön

En kestä – asiointia operaattorin kanssa

Oletteko joutuneet tekemään numeronsiirtoja operaattoreiden kanssa? Tiedättekö, kun vaikka jokin matkapuhelinliittymä on väärän yrityksen nimissä? Ja sitten sitä ajattelee, että no soitanpa ja kerron, että tämä pitäisi saada yritykseltä toiselle, kiitos. Tai sitten dokumentoit sen verran asian, että laitat sen ihan meilitse yritysasiakaspalvelun puolelle, ihan vielä nimenkirjoitusoikeuden omaavaana _kumpaankin_ mainittuun yhtiöön.

Niihän sitä luulisi, että se on helppoa. Mutta miten sitten käykään..

Näin helposti se tapahtui ;

No tietenkin, ihan ensin käsittelyyn tarvitaan virallinen numeronsiirtolippulappunen, jonka toki kirjoitan ja allekirjoitan kummankin yhtiön puolesta (luovutan siis itseltäni itselle) ja lähetän sähköpostilla. Kuten käskettiin.

Sitten tulee vastaus, että meillä ei ole voimassa olevaa sopimusta, emmekä ole heidän asiakkaana. Aha. En tiedä mikä sotku oli tiedoissa, oliko nimenvaihdos vai mikä järjestelmäbugi. Löytyi sitten kuitenkin voimassa oleva sopimus.. Inhimillinen erehdys varmaan.

No sitten, seuraava yhteydenotto: y-tunnus ei ole voimassa eikä minulla ole allekirjoitusoikeutta. Mietin, että paljon onkin sitten yhden vuorokauden aikana tapahtunut?? Hätä ei ole tämän näköinen, asian selvityksen jälkeen operaattorin puolella  inhmillinen erehdys…  Joten, puhelinsoittoa, uudelleen meiliä, että hei – asia on kuten paperissa lukee, kiitos.

Lopulta tuli kuittaus, että numero siirtyy sinä ja sinä päivänä, kiinnitin myös huomiota siihen, että asiankäsittelijä oli vaihtunut. Aika monta vaihetta ja vitutuskäyrän nostoa saatiin yhden numeron siirron aikana tapahtumaan. Loppujen lopuksi toki asia hoitui, josta olen tietysti tyytyväinen.. Asiakaskokemus – mikä se on?

Toinen operaattori kunnostautui ihan yhtä hyvin – saman asian äärellä:

Ensin meidän lähettämään viestiin tuli vastaus, ei käsittelyyn ”väärä” henkilö, ei ollut nimenkirjoitusoikeutta. Ok, kuittasin tähän sähköpostiin että asia on relevantti, saa tehdä. No ei tietenkään käynyt – tyhmä minä – se allekirjoitettu virallinen lippulappunen pitää olla, jotta Suomessa voi siirtää saman konsernin sisällä yritysten välillä numeroa, vielä samalta hallinnolliselta henkilöltä toiselle, sähköposti ei riitä. Luonnollisesti. No, dokumentti tehty ja lähetetty sähköpostilla. MUTTA VIRHE! Lähetin sähköpostin skannerin jatkolähetyksenä, jolloin operaattorin tikettinumero hukkui… Soitin kyllä perään ja varmistin, että onhan asia ok. Vähän aikaan etsittiin, mutta asia oli ok, sanottiin puhelinpalvelusta. Meni viikko, ja toinenkin. Meiltä kysyttiin asian perään, sitten tuli meili:

”Kiitos yhteydenotosta. Minulle ei koskaan tullut takaisin veistiketjuun xxxx jossa pyysin vahvistusta sille, että kyseisellä henkilöllä on oikeudet irtisanoa palvelut ja tehdä muutoksia….  Näin ollen, kun vastausta ei viestiin saapunut, ei muutoksia voitu tehdä….  Toimitusjohtajan laittamaa viestiä ei ole tullut tähän viestiketjuun, enkä löydä siitä merkintää asiakaspalvelusta….. Kyseinen valtakirja ei vieläkään ole liitetiedostona tässä sähköpostissa, kokeiletteko suoraan liittää sen itse tähän, ei jatkolähettää toimitusjohtajan viestistä, koska se on nyt pudonnut jossain vaiheessa pois….”

LUKEKAA nyt tuo ylläoleva ohje?? Mitä helvettiä.

Summa summarum, useiden yhteydenottojen jälkeen asia on kunnossa ja liittymä oikealla y-tunnuksella. En tiedä mitä sanoisin. Paitsi, että pikkuisen olisi asiakaspalveluprosessissa hiomista.

Ainiin, onhan niillä kummallakin se itsepalvelujärjestelmä. Olisi ilmeisesti pitänyt suoraan hakeutua sinne, etsiä jostain tunnukset tai tunnistautua ja kirjautua. Ajattelin, että haluan tämän palveluna asiakaspalvelusta. VIRHE! Tässä tapauksessa itsepalvelu ei olisi ilmeisesti ollut vittuilua, mutta kyllä palvelusta jäi vittuilufiilisi päällimäisenä mieleen.