Teamsista toiseen, kiire-kiire, apua!

Teamsista teamsiin, väliin joku zoom, kello tikittää ja ollaan jo myöhässä. Agenda esiin, kamerat auki ja asiaan. Ehkä aivan lyhyelle esittelylle on aikaa, jos ollaan toisillemme outoja. Kuulostaako tutulta?

Mitäpä JOS uhraisimme kaiken kiireen keskellä kahteen asiaan aikaamme:

1) jätä kokousten väliin mahdollisuuksien mukaan hengähdystauko, pieni hetki itsellesi ja aivojen “siirtämiseen toiseen aiheeseen”

2) aloita käytäntö, jossa varsinkin säännöllisesti järjestettäviin kokouksiin voi osallistua 5-15 minuuttia ennen varsinaista kokouksen alkamista, vaihtaa kuulumisia, jutella hetken vapaasti – luoda hyvää ja vapautunutta tunnelmaa.

Miksi?

Kohta yksi on sinulle itsellesi erittäin tärkeää jaksamisen, energisyyden ja aivotyöskentelyn vuoksi. Kukaan ei ole superman, joka kykenee päivästä toiseen suoriutumaan kokouksesta toiseen liukuhihnamaisesti ja vielä tekemään hyviä päätöksiä, antamaan rikasta vuorovaikutusta kokouksissa. Jos kuvittelet, että kykenet – usko minua, olet väärässä. Viisi minuuttiakin hengähdystaukoa voi tehdä ihmeitä. Ole siis itsellesi armollinen, jaksat paremmin ja teet samalla hyvää myös muille.

Kohta kaksi on tärkeää yhteisöllisyyden, hyvän vuorovaikutuksellisuuden ja avoimuuden vuoksi. Toisaalta, on myös kokouksia, joissa aloitetaan kuulumiskierroksella ja rennolla keskustelulla, joka voi johtaa siihen, että itse agendan osalta ei pysytä aikataulussa. Se on vähän niinkuin aikakausi, kun saavuimme neukkariin kokousteleen – osalla oli tapana tulla hetkeä aiemmin kahvikuppeineen, vaihtaa kuulumisia ja hakea aidosti sosiaalisia hetkiä. Toiset saapuivat juuri ajallaan (jotkut jopa myöhässä), ja sillä tavoin antavat ymmärtää, ettei tämä vapaa keskustelu ole heidän juttunsa. Ja kukin tietysti tavallaan. Anna kokouksen järjestäjänä kuitenkin mahdollisuus siihen, että avaat “linjat” ajoissa ja toivotat näin hetkeksi tervetulleeksi vapaamuotoiseen keskusteluun. Todennäköisesti se “maksaa itse takaisin”!

Etätyö ottaa jatkaaksensa. Ota sinäkin ne sinun parhaat käytännöt käyttöösi, jolla sinun on mahdollista luoda tästä mahdollisimman hyvä ja vuorovaikuttava tapa toimia!