Minulla on työuraa takana reilut kaksikymmentä vuotta (ihmeellistä, vastahan täytin 25v!), oikeastaan koko urani ajan olen ollut jossain määrin tekemisissä televiestinnän parissa. Parin vuosikymmenen aikana tässä markkinassa on tapahtunut valtavan paljon muutosta, kehitystä!
Suurin osa meistä varmasti muistaa faxit, jotka muutoin alkoivat yleistyä jo 70-luvulla puhelinverkkoihin. Meilläkin liiketoiminnassa ne näyttelivät vielä 2000-luvulla jonkunmoista osuutta, jos ei rahassa, mutta volyymeissa. Oli kaikenlaisia fax-on-demandeja ja sms-to-fax tai toisin päin juttuja. Mitähän näillekin kaikille ”nykyään kuuluu”? Toden totta, suoramarkkinointiakin tehtiin faxeilla. Faxi löytyy muuten meiltä edelleenkin – ei taida joka yrityksestä löytyäkkään ja vielä oikein perinteisesti puhelinverkossa kiinni ilman mitään voippeja tai sippejä. Se, että käyttääkö sitä kukaan… no, tuskin, mutta faxi edelleen veisi ja toisi, jos vain joltakulta toiselta löytyisi vastaava laite ja tarve viestiä tällä aatamin aikuisella kanavalla – viesti varmasti välittyisi kuitenkin perille, joskin mustavalkoisena.
Olen nähnyt myös televiestinnän lisäarvopalveluiden kehityksen, sekin oli aika villi länsi 90-luvulla, palveluita syntyi kuin sieniä sateella, toinen toistaan tärkeimpiä, tietenkin. Muistatte varmaan logojen ja soittoäänien aikakauden, ja sen, kuinka sekin kuoli lähes yhdessä yössä – tai ainakin ansaintalogiikka muutti totaalisesti muotoaan ja tappoi liiketoiminnan. Kännykät, niiden kehitys tiiliskivestä pienen pieneen simpukkaan ja nykypäivänä jo surusävyinen suomalaisuuden Nokia-tarina.
”Vaikka toisin välillä väitetään, tarve kommunikoida toisen ihmisen kanssa on säilynyt, kanava ja tekniikka on muuttanut muotoaan ja varmasti siinä ympärillä myös ansaintalogiikka.”
Viestinnässä kahden ihmisen välillä (olkoot sitten b2b tai b2c -tarve) on nykypäivänä varsin kattava kanavavalikoima, eikä valikoima tule pienemään. Vaikka toisin välillä väitetään, tarve kommunikoida toisen ihmisen kanssa on säilynyt, kanava ja tekniikka on muuttanut muotoaan ja varmasti siinä ympärillä myös ansaintalogiikka. Asiakkaan aikakausi on vallannut markkinat, käytetään asiakkaana sitä kanavaa mikä tuntuu omimmalta. Ja mitä vanhemmaksi tämä meidän diginatiivi sukupolvi kasvaa, sitä enemmän muutosta tapahtuu. Vaan kuoleeko puhelut koskaan – ehkä televerkossa, mutta jos ei puhutakkaan tekniikasta?
”Olen yrittänyt etsiä suomalaista yritystä, joka tarjoaa laajimman mahdollisen kanavavalikoiman asiakkailleen – ei sillä, että tämäkään olisi itseisarvo, mutta kuka on tässä kentässä Kukkulan Kuningas?!”
Suomessakin on edelleen hurja määrä yrityksiä, jotka eivät ole tavoitettavissa kovinkaan usean kanavan kautta, on valittu että vaikkapa puhelin ja sähköposti riittää, niissäkin hyvin rajatuin palveluajoin. Ei riitä kauan. Olen yrittänyt etsiä suomalaista yritystä, joka tarjoaa laajimman mahdollisen kanavavalikoiman asiakkailleen – ei sillä, että tämäkään olisi itseisarvo, mutta kuka on tässä kentässä Kukkulan Kuningas?! Muutama hyvä ehdokas jo löytyykin, mutta saa heittää ehdotuksia – tarjoanko taas kahvit sille, joka löytää laajimman KÄYTÖSSÄ olevan kanavavalikoiman? Tarjoan :-).