Työeläkeyhtiön rooli

Olen vajaan parin vuoden ajan seurannut kahden eri työeläkeyhtiön toimintaa varsin läheltä. Toisin sanoen asiakkaan kahden eri yhtiön nimissä. On hämmentävää huomata kuinka eri maailmoista nämä työeläkeyhtiöt ovat. Toisessa asiakaskokemus on käsinkosketeltavan positiivista ja toisessa .. hmm… hieman erilaista. Saaduista hyödyistä puhumattakaan.

Aiemmin, vuosia sitten, kuvittelin, että työeläkeyhtiön rooli on vain hallinnollinen ja juridinen rooli kerätä palkkasummista x-euroa kuukausittain ja sitä kautta varautua sitten johonkin tulevaisuuden tulevaan eläkepottiin, tehdä fiksuja sijoituksia ja palauttaa niistä sitten vuosittain rahastoon maksimaalisen määrän varoja. Niin ja kuuluihan tähän työeläkeyhtiön rooliin myös muodollinen euromääräinen työhyvinvointiin käytettävä summa, joka kilahti yhtiön kassaan, kun vain osasit kysyä ja täyttää lomakkeet perusteineen oikeallisesti. Yhteyshenkilöä ei juuri ole näkynyt, ehkä parin miljoonan vuosittaisella pikku palkkasummalla ei kuulumisia paljon kuulunutkaan kysellä – isompiakin asiakkuuksia markkinoilla on, ymmärrän senkin ihan täysin – fokusointia pitää tehdä joka puolella.

Tavallaan en edes tiennyt, että minun olisi syytä olla asiakkaana toimintaan tyytymätön. Vasta siinä kohden kellot alkoivat raksuttaa, kun yritysoston kautta sain tutustua toisen työeläkeyhtiön toimintamalliin ja aitoon yhteistyöhön, kehittävään ja välittävään malliin. Yhteyshenkilön ja itseasiassa koko organisaation aitoon kiinnostukseen miten meillä menee. Ja mikä parasta, tilaisuuden tullen on voitu luoda jopa yhteistyötä toisinkin päin. Ja koska se ei ollut vain uutuuden viehätystä vaan jatkuva toimintamalli, on silmät alkanut avartua entisestään. Kiitos Etera, kanssanne on ollut miellyttävä toimia!

Mikä on  Teidän työeläkeyhtiön rooli – miettikääpä yritysten toimitusjohtajat ja johtajat sitä! Se EI ole pelkkä laskunlähetys (taidetaanko laskuja enää varsinaisesti edes lähettää) ja kuukausittaisen asiakaskirjeen toimittaminen. Eikä myöskään hienot intra-sivut käyttäjätunnuksineen riitä vielä asiakastyytyväisyyteen, olkoonkin että nekin voivat parhaimmillaan olla oiva työkalu esimiehille työssään, paljon tietoa ja ajankohtaista asiaa. Vaatikaa työeläkeyhtiöltänne aitoja, konkreettisia keinoja parantaa ja mitata työhyvinvointia kanssanne, toimenpiteitä aikaisen eläköitymisen estämiseksi, sairauspoissaolojen hallintaa, konkreettisia apuvälineitä helpottamaan työelämän arkea, koulutusta esimiehille ja muille tämän asian tarvitsijoille, yhteistyötä ja kumppanuutta. Maksetulle rahalle voi saada myös vastinetta! Minäkin olen yrittänyt saada vastinetta toiselta yhtiöltä, mielestäni kovin laihoin tuloksin – toki tämä on vain yksipuolinen näkemykseni.

Syyskuun loppu on jälleen kerran se päivämäärä, kun ensi vuoden päätökseen työeläkeyhtiöstään voi vielä vaikuttaa. Aito kumppanuus on kullan arvoinen asia – missä tahansa!

 

 

 

 

 

Advertisements