Samaan junaan kumppanin kanssa

Kumppanin valinta on tärkeä tehtävä. On sitten kyse parisuhteesta tai työasiasta. Kummassakin oikea päätös on sitä merkittävämpi, onko kyseessä pitkäaikainen kumppanuus vai lyhytaikaiseksi aiottu tuokio. Mitkä asiat ratkaisevat pitkäaikaisen, oikean kumppanin löytämisessä? Pitäydyn nyt kuitenkin työkumppanuudessa, jätetään Tinder-vinkit muille.

Henkilökemiat

Vaikka kuinka tehdään yritysbisnestä, on turha väittää etteikö henkilökemiat ratkaisisi asioita. Jos ei ensimmäinen myyntikäynti natsaa, on siitä varsin nahkeaa jatkaa kohti onnistuneita sopimusneuvotteluja. Sen sijaan hyvä yhteys, sopivasti synergiaa ja ymmärrystä, samalla aaltopituudella olemista – lähtökohdat onnistuneeseen kumppanuuteen ovat loistavat!

Ammattitaito

Kukapa haluaisi itselleen kumppanin, joka ei ole omalla alalla ammattitaitoinen, osaava ja kokenut? Ei kukaan. Kaikki haluavat lähtökohtaisesti vain parasta. Jokainen meistä, joka luovuttaa jotain tärkeää muille tehtäväksi, haluaa sen annettavan hyviin ja osaaviin käsiin!

Luottamus

Kumppanuus voisi varmasti olla jopa synonyymi Luottamukselle. Luottamusta ei voi ostaa, sitä ei voi antaa, se pitää aina ansaita. Joskus sen voi hetkeksi menettää, mutta sen takaisin saaminen onkin sitten todella voimia vievää ja hankalaa. Rakenna siis luottamusta heti alusta alkaen sellaisella intensiteetillä, että pohja ei pienestä vastoinkäymisestäkään petä.

Suosittelijat

Ja kun kaikki nämä mainitut vielä kuullaan jonkun tutun suusta, aitona suositteluna – voitko tehdä muutakuin valita saman kumppanin?! Kuinka tärkeä osa tuo onkaan nykypäivänä. (Toimituksen huomio: Tämä kohta ei muuten taida päteä parinvalinnassa..)

Taustatekijät

Mitä merkittävämpää kumppanuutta etsit – sitä merkityksellisempään rooliin nousevat myös yrityksen taustatekijät. Vahva tase ei ole välttämätön edellytys hyvälle kumppanuussuhteella, mutta tuottaa tietynlaista turvaa tulevaisuuteen.

Kustannukset

Ja tietysti, raadollisesti kun yritykset tekevät työtään vain ja ainoastaan tuottaakseen viivan alle euroja, hinnalla ja kokonaiskustannuksilla on merkityksensä. Joskin haluaisin uskoa, että vain hinnalla  ei enää osteta eikä myydä vaan kumppania valitessa paljon puhutulla, aidolla lisäarvolla tulisi olla enemmän merkitystä. Mutta toki – en voi olla niin sinisilmäinen, että väittäisin etteikö kustannukset vaikuta.

Ja totean vielä, että kumppania ei löydä, ellei ole aktiivinen ja näkyvissä! Eräs kollega joskus sanoi, että heillä “Myyjät odottavat aggressiivisesti” – ei niin – aktiivisuus, näkyvyys ja itsensä julki tuominen on paras edelletys onnistua tässäkin, tarjontaa on paljon – jäät takuulla junasta, jos jäät odottamaan aggreesiivisesti!

Artikkelin kuva: Kuvia Suomesta / L.Ekman

 

 

 

Advertisements