Minulle soitti tänään varsin lennokas telemarkkinoija, hänen kanssaan vietin sinällään viihdyttävän hetken iltapäiväkahvini lomassa – hänen mielestään aika meni varmasti hukkaan, kauppaa ei hyvästä yrityksestä huolimatta syntynytkään. Kovat olivat kyllä piipussa, löytyi tarjouksen lisäksi kaikenlaisia extrapalkintoja ja houkutuslintuja, mutta ei siltikään tämä rouva lämmennyt lehtitilaukselle – lehtitarvetta ei nyt vain sattumoisin ollut, eikä sitä saatu puhelun aikana synnytettyäkään. Ammatillisessa mielessähän tätäkin vuorovaikuttamista seurasin mielenkiinnolla; mitkä asiat vaikuttavat siihen, että on hyvä puhelinmyyjä? Tämän yksittäisen puhelun jälkeen, löysin hetkessä nämä:
- Tunnelma puheessa
- jos vedät spiikkiä suoraan paperista lukemalla, se kuulostaa todella karulta. Kun tuotat puheen mukavasti omalla tavallasi ja murteellasi, se on aitoa ja vakuuttavampaa, vaikka noudattaisitkin pohjalla spiikkirunkoa.
- Murteen tai slangien ylilyönnit helposti ärsyttävät, mutta kyllä se oma kielen sävy saa mukana ehdottomasti olla! Savolaisen lupsakka tapa puhua saa helposti hyvälle tuulelle, ja positiivinen fiilis on kaupan teolle parempi pohja kuin se paljon puhuttu paska fiilis!
- ja kyllähän se on selvää, että miellyttävää puheääntä kuuntelee mieluummin kuin epämiellyttävää. Ja mikä parasta, makuja on monia!
- positiivinen ja innostunut versus negatiivinen ja flegmaattinen – tarvitseeko tästä sanoa enempää?
- Tapa vuorovaikuttaa, kommunikoida, puhua
- arvosta ja kuuntele asiakasta! Se on kaiken a ja o. Kuuntele ja reagoi sen mukaisesti!
- kommunikoi aidosti, älä väännä väkisin
- älä puhu päälle, sillä ei onnistu. Sen sijaan hyvällä tilannetajulla saakin aikaan ihmeitä
- pidä kuitenkin tavoite kirkkaana mielessä
- Kommunikoinnin asiasisältö
- ole rehellinen, kukaan ei halua tulla petetyksi edes puhelimessa
- Sitkeys
- luuria tulee korvaan, toisinaan ikävää palautettakin linjan toisesta päästä – menestyäkseen pitää olla sitkeä ja ahkera ja tavoitteellinen
- Äänenlaatu
- jos taustalta kuuluu hirvittävä puheensorina ja muu mölinä, se iskee kyllä kuulijan vastakarvaan varsin nopeasti. Pieni taustasorina voi vielä tulkita siedettäväksi
- Myytävä tuote
- jos ei osu oikeaan segmenttiin, ei edes taitava myyjä saa kalaa koukkuun
- hieman heikompikin myyjä saattaa onnistua hyvien tarjouksien myötä
Ja sinä, joka luit loppuun asti – kiitos! Ensi kerralla, kun puhelinmyyjä soittaa sinulle, kuuntele puhelua sillä silmällä, että voisit arvioida puhelun jälkeen millainen kokemus sinulle kontaktista jäi – vuorovaikuttamisen taidot puhelimessa on itseasiassa meille jokaiselle ihan tarpeellinen taito!