Polku rohkeille

Nykypäivän liiketoiminnassa vaaditaan entistä enemmän rohkeutta, kovuutta ja kykyä luoda muuttuvassa maailmassa uutta. Olla rohkea, jopa markkinan rikkuri ja myös onnistuessaan suunnannäyttäjä. Kovaa peliä, johon ei heikkohermoisimmat lähde.

Onnibus.com on varmasti kiistaton onnistuja tässä kategoriassa. Tuli markkinoille häiriköimään seesteistä ja perinteistä kuljetusalaa. Rikkoi kaikkia kirjaamattomia ja ehkä kirjattujakin alan pelisääntöjä ja vain asiakkaan eduksi, erittäin edulliset hinnat, itsepalvelu verkossa ja kokonaisuudessaan toimiva asiakaspalvelu. Sai valtavan määrän vihaa kilpailijoilta niskaansa ja saman aikaisesti vankisti siirto kerrallaan asemaansa asiakkaiden puolella. Tässä jos missä voidaan nostaa hattua rohkeudesta ja kovuudesta, älykkyydestäkin! Ja niinhän siinä sitten pikku hiljaa on käynyt, muut ovat alkaneet seurata mallia ja tässä suurin voittaja on Asiakas. Melko hieno tarina – joka toki ei ole vielä loppuun kirjoitettu!

Entäpä muita? Ikea? Valloitti huonekalumarkkinat halvoilla hinnoilla, itsekokoomis-periaatteella ja valtavilla myymälähalleilla valtateiden risteyskohdissa. Sanotaan myös, että panostivat asiakaspalveluun. Mutta jotainhan Suomessakin tapahtui! Sisustaminen muuttui koko kansan harrastukseksi, enää ei tarvinnut olla järin paksua lompakkoa, että kykeni laittamaan kodissa fengshuit kohdalleen ja halutessaan vielä useamman kerran vuodessa. Jännittävää on myös havata tämä kokoa itse -huonekalusi malli. Kruunukaluste ei tainnut koskaan edes kehdata ehdottaa? Ellen aivan väärässä ole, Ikea-illanistujaisiakin jo pidetään monessa kodissa: lasi viiniä, hyvää syötävää ja iso kasa pusseja ja laatikoita sekä kuuskulma-avaimia.. Ja aamulla on hyllykkö kasassa tai sitten ei.. Edullisuus on tässäkin aivan varmasti kaikkien mieleen! Uskoisin myös, että asiakkaat tekevät valinnat laadunkin suhteen sitä silmällä pitäen, että tämän hintaluokan tuotteiden ei tarvitse olla isältä pojalle -mallilla. Ne vaihdetaan uusiin, kun siltä tuntuu. Ja hei – Ikea kehitti tähän myös kirppari-toimintamallin avuksi!

Lidl. Sen tarinan nyt kaikki jo tietävätkin. Pala kerrallaan Suomen ehkä parjatuimmasta yhdeksi Suomen suosituimmista ruokatarvikeketjuksi. Aivan järjettömän hurja matka ja mikä tärkeintä Asiakkaiden valinta! Alkujaan taisi olla vähän noloakin käydä Lidlissä, nykyään on jopa tyhmää olla käymättä siellä.

Arvostan suunnattomasti tahoja, jotka rohkeudellaan ja älykkyydellään pystyvät rakentamaan liiketoiminnassaan aivan oman polun. Polku, jota kilpailijat kadehtien ja varmasti vihatenkin seuraavat. Mutta mikä tärkeintä, Polku, joka on rakennettu Asiakkaille. 

 

 

 

 

 

Advertisements