Googlettamalla yritysten arvoja löytyy toinen toistaan kirjavampaa luettavaa. Toiset uskovat vahvasti arvoihin ja arvojohtamiseen, joidenkin toisten mielestä arvot ovat turhaa jeesustelua. Joku varmasti osaisi sanoa tähän myös puhdasta tilastollista dataa miten suomalaisissa yrityksissä arvot nähdään nykypäivänä. Vale, emävale, tilasto – oikeastaan ihan sama, yrityksen joka tapauksessa tulee luoda itse oma suhtautuminen omaan arvomaailmaan ja nähdä niiden tärkeys joka päiväisessä toiminnassa. Oli se suhtautuminen sitten arvot on tai arvoton.
Minulla itselläni on kokemusta oikeastaan kahdenlaisesta toimintamallista. Yrityksestä, jossa arvoja ei ole kirjattu varsinaisesti arvoina ylös ja yrityksestä, jossa arvot on aikanaan kirjattu, mutta eivät ole iskostuneet kuitenkaan parhaalla tavalla jokapäiväiseen työhön. Olen pohtinut viime aikoina eri kantilta tätä asiaa. Loppujen lopuksi itse uskon, että arvojen on mahdollista olla niin konkreettiset ja yksiselitteiset, että ne voivat toimia omalta osaltaan ohjenuorana läpi organisaation omistajasta uusimpaan työntekijään. Arvot voivat myös tukea visiota ja tavoitteita. Arvot eivät voi olla hienoja, näyttäviä kliseitä, niiden tulee olla jokaisen yksilön helposti ymmärrettäviä ja sisäistettäviä asioita. Sellaisia, jotka yksilönä myös koetaan omaksi ja työyhteisössä mahdollisiksi toteuttaa siinä omassa tärkeässä roolissaan. Arvojen jalkautus – kuten minkä tahansa muunkin jalkauttaminen – on tärkeä osa onnistumista. Pelkkä huoneentaulu seinällä ei riitä. Vaatii määräätietoista ja yhtenäistä ohjeistusta, esimiestyöskentelyä ja kertausta toisensa jälkeen. Vaatii ennenkaikkea valintoja ja päätöksiä, jotka tunnistetaan arvojen mukaisiksi. Vaatii uusille työntekijöille arvomaailman avaamista jo alkuperehdytyksessä. Vaatii jokaiselta varmasti myös ponnisteluja, että arvot näkyvät omassa toiminnassa – ennenkuin ne iskostuvat selkärankaan vahvaksi ”meidän tavaksi toimia”! Vaati paljon koko organisaatiolta. Mutta varmasti myös antaa takaisin rutkasti enemmän, niin yksilölle kuin sitä kautta koko yritykselle.
Kaiken tämän palopuheen jälkeen, yksistään arvot eivät tietenkään riitä menestykseen. Ei, vaikka ne toimisivat valinnoille ja toiminnalle vahvana pohjana. Pitää olla uskottava ja laadukas strategia, erinomainen toimintasuunnitelma ja mikä tärkeintä: kaikille tälle toimeliaat, motivoituneet ja osaavat tekijät! Ja asiakkaat, joiden vuoksi olemme olemassa!