Hyvän tarinan merkitys

Saimme eilen hienon viskipullon lahjaksi. Pullo ei ollut pelkästään laadukas viskipullo vaan se sisälsi huikean tarinan kuvitusmateriaaleineen. Tarina kertoo kuuluisasta Sir Ernest Shackletonin ja hänen retkikuntansa antarktisesta ristiretkestä vuosina 1907-1909. Hengenvaarallista, jäätävän kylmää ja askeettista taistelua elämästä, samalla hienoja aintulaatuisia hetkiä ankaran luonnon ympäröivänä. Tarinaa kuvitettiin uskottavin valokuvin ja retkikunnan kartoin sekä koskettavin kirjein, joita Sir oli lähettänyt matkaltaan kotiin vaimolleen. Ja tietenkin, retkieväänä oli myös ruumallinen voimajuomaa, tätä samaista viskiä.

En ole itse erityinen viskin ystävä. Mutta tätä pulloa ja sen oheistuotteita jaksoin ihmetellä melko pitkään, jopa tuoksuttelin ammattilaisen malliin viskin aromeja ja pienen suullisen maistoinkin. Pöytäseurueemme jaksoi keskustella retkikunnan reitistä, kuvista ja viskin mausta antaumuksella ja pitkään. Tämä tarina vaikutti tunteisiin ja jäi aivan varmasti mieleen!

Miksi hyvä tarina myy?

  • Se vaikuttaa tunteisiin, saa ostajan innostumaan
  • Se erottaa muiden vastaavien joukosta
  • Se on vahva keino viestiä, markkinoida brändiä
  • Se auttaa kiteyttämään mission, strategian ja vision
  • Se on tosiasioihin pohjautuva, uskottava
  • Se on helppo sisäistää ja kommunikoida
  • Se on hyvä pohja keskustelulle ja ajatusten vaihtamiselle
  • Se synnyttää uusia ideoita
  • Se luo pohjan asiakaskokemukselle

Tarina ei ole kehystetty satukirja, se on kuin valokuva-albumi, joka kertoo kaiken olennaisen. 

 

Artikkelin kuva Joona Kotilainen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Advertisements