Notice: Funktiota _load_textdomain_just_in_time kutsuttiin väärin. Käännöksen nimialueen neve lataus käynnistettiin liian aikaisin. Tämä viittaa yleensä jostakin lisäosan tai teeman koodista, joka on käynnissä liian aikaisin. Käännökset tulee ladata toiminnolla init tai myöhemmin. Lisätietoja: Debugging in WordPress. (Tämä viesti lisättiin versioon 6.7.0.) in /home/piapursi/public_html/wp-includes/functions.php on line 6114
Millainen on toimitusjohtaja? – Pia Pursiainen
Siirry suoraan sisältöön

Millainen on toimitusjohtaja?

Olipa mielenkiintoista nähtävää yhteenveto Future CEO2016 tutkimuksesta, jonka eilen sain käsiini. Tutkimustulokset löytyvät netistäkin, saa ladattua sähköpostiin jättämällä yhteystiedot. Tutkimus on lähestynyt toimitusjohtajuutta, jota on tutkittu suhteellisen vähän. ”Tutkimuksen toteuttaa Ratkaisutoimisto Seedi … Tutkimusta tuottamassa ja asiantuntijoina toimivat EteraEvli Pankki, Pohjantähti sekä Suomen toimitusjohtajakoulu. ”

Tutkimustuloksen mukaan toimitusjohtaja on 51,5 vuotias mies, ei omista yhtiötä ja aikoo olla palveluksessa 3-5 vuotta. Hän käyttää  viikossa 52,3 tuntia aikaa työasioihin ja se jakaantuu seuraavasti;

Johtoryhmä 22%
Kehityshankkeet 19%
Asiakkaat 15%
Henkilöstö 11%
Strategia 7%
Hallinnolliset työt 5%
Operatiiviset asiat 5%
Sidosryhmät 5%
Hallitus 3%
Raportointi/seuranta 1%

Nyt pitäisi varmaankin kysyä tutkimuksen tekijältä, että onko tilastossa bugi – missä on myynti ja markkinointi? Tutkimustuloksissa muualla näitä termejä käytettiin, joten en suoraan tästä ynnäisi, että se kuuluu Asiakkaat kenttään, toki näin voi olla. Mutta sekin olisi hyvin pieni osuus yhteislukuna. Voihan toki olla, että tuo istuu myös johtoryhmä työskentelyyn, lähes poikkeuksetta kuitenkin myyntijohtaja johtoryhmässä on – sen sijaan markkinointijohtaja monelta vielä sieltä puuttuu. Vaikka tätäkin lukua pohtii, niin 22% johtoryhmäasioihin – eli siis kaikkiin merkittävimpiin osa-alueisiin kulutettuna, ei myynti ja/tai markkinointi vahvaa panosta saa kyllä tässäkään.

Muistaisin lukeeni Alahuhdan kirjasta, että hän käytti työajastaan 80 % asiakasrajapintaan, ja näin taisi olla myös Ollilan aikaan Nokialla. Ja kummassakin tapauksessa tätä pidettiin yhtenä menestyksen avaimena. Tähän lukuun mahtuu jo komeasti mukaan uusasiakashankintaakin näkyvyyden ja verkottumisen kautta.  Tuskin herrat Ollila tai Alahuhta itse tarjouksia väänsivät kuitenkaan? Ehkä sopimuksia kuitenkin allekirjoittavat.

Tutkimustuloksen mukaan kokonaisuus näyttäisi painottuvan enemmän hallinnolliseen kuin kentällä ja ihmisten (henkilöstö, asiakkaat, sidosryhmät jne) seurassa näkymiseen. Se ei tietyllä tapaa yllättänyt minua. Jäin kiinni myös sellaiseen havaintoon, että hallituksen jäsenet kokivat TÄRKEIMMÄKSI painopistealueeksi yrityksen menestyksen onnistumiseksi MYYNTI JA MARKKINOINTI- kohdan! Toimitusjohtajilla ykköseksi tässä osuudessa kipusi Digitalisaatio ja vasta kolmantena myynti ja markkinointi. Johtoryhmässä sen sijaan myynti ja markkinointi oli neljäntenä. Aika jännä ilmiö, kuka osaa tulkita?

No, sitten kun kysyttiin NUORILTA johtajilta mikä on tulevaisuuden menestyksen kulmakivi, sieltä nousi vahvana ykkösenä MYYNTI JA MARKKINOINTI!

Tutkimuksessa oli paljon muutakin tosi mielenkiintoista tilastoa! Mutta tämä myynti ja markkinointi osuus jäi tuloksissa itseäni hämmentämään. Toki, tilastot ovat tilastoja eikä varsinkaan anna yhtä oikeaa totuutta. Kannattaa kuitenkin vilaista tutkimusta, jos asia alkaa muitakin kiinnostaa.