Minua valistettiin viime vuonna, Pia muista; vaikka Asiakas on kuningas, henkilöstö on kuninkaampi! Ja samalla toisaalta todettiin, suorastaan peloteltiin, että älä nyt ihmeessä kerro tuota asiakkaillesi. Jäin miettimään, miksi en kertoisi? Asiakas on kuningas, se on eittämättä meille jokaiselle selkeää, mutta asiakkaalle merkittävin työ ja palvelu tapahtuu henkilöstömme toimesta, ei koneiden tai järjestelmien tai hyllystä otettavien tuotteiden kautta. Eikö se ole myös kuninkaan etu, että henkilöstön fiilistä ja hyvää asennetta vaalitaan ja pyritään luomaan nykyistäkin paremmaksi? On.
Loimme yhdeksi Moment Groupin menestymisen merkittävimmäksi kulmakiveksi Moment Spiritin. Kaikki se, mitä liittyy henkilöstön fiilikseen, asenteeseen ja haluun tehdä Momentin brändin alla töitä – voidaan varmasti puhua myös kokonaisuudessaan kulttuurista. Iso kokonaisuus, mutta sitäkin tärkeämpi. Siinä pitää onnistua paremmin kuin aiemmin olemme onnistuneet. Yhdessä.
Moment Spirit voisi yhtälailla olla koko meidän kulttuurimme, jota nyt rakennamme Momentin näköiseksi ja tahtotilan mukaiseksi. Tässä onnistumiseksi nostan merkittävimmäksi asiaksi, ikäänkuin Spiritin kivijalaksi meidän uudet Arvomme, jotka omistajat meille loivat;
• Ilo tehdä työtä
• Voimaa yhdessä
• Tuloksellisia kohtaamisia
Onnistuneet arvot jalkautuvat jokaiselle työntekijälle jokaiseen työpäivään, niitä pitää vaalia. Pienillä teoilla on tässäkin suuri merkitys – jokaiselle. Arvot pitää näkyä, ne pitää tuntua, arvojen tulee olla läsnä. Niissä on paljon sisältöä, ne eivät saa jäädä fraaseiksi myyntimateriaaleihin. Pitää tuntua jo rekrytoinnista alkaen. Meillä lähtikin nyt liikkeelle työryhmä, joka pohtii toteutuskeinoja ja erilaisia käytännön asioita mitä ja miten Arvot näkyvät meillä jokaisella paikkakunnalla, jokaisen työntekijän arjessa. Tästä tulee hieno projekti, ensimmäisiä tuotoksia pääsemme todentamaan jo maaliskuussa!
Tiedostan kyllä, että tämä arvopohjainen keskustelu on jossain määrin poikkeuksellista alallamme, mutta mielellämme teemme tässä samalla hyvää työtä koko contact center -alan arvostukselle, jos vain niin voimme vaikuttaa! Siinä onkin meillä vielä paljon tehtävää. Alalla on tyypillistä käyttää varsin runsain mitoin myös henkilöstövuokrausta, mikä ei suoranaisesti kieli siitä, että Arvo-keskustelu olisi merkittävä tekijä kulttuurissa. Työantaja ei ole sitoutunut vuokratyösuhteessa olevaan työntekijään samalla tavalla kuin omaansa, vaikka palkkaus sekä työsuhde-edut olisivatkin samanlaiset. Monella on edelleen myös se harhaluulo, että tätä työtä voi tehdä kuka tahansa – kehotankin teitä tulemaan tutustumaan työhömme, näkemään ja kokemaan sen kuinka monimuotoisia ja hasteellisiakin kohtaamisia ihmisiltä ihmiselle meillä tapahtuu! Työssä onnistuminen vaatii rautaista osaamista, kyvykkyyttä kuunnella ja reagoida, iloista ja myynnillistä palveluasennetta.
Tuloksellisia kohtaamisia – Moment Group!