Itsensä johtaminen

Olen menossa nuorten johtajien round table- tuokioon, jossa aiheena on itsensä johtaminen ja hyvinvointi. Pitäisi muutama sana alustuksena sanoa asiasta, miten minä tämän näen ja olen vuosien varrella kokenut johtajana toimiessani. Iso kokonaisuus ja jokaiselle meistä tärkeä aihealue. Pienen pohdinnan jälkeen löydän oman hyvinvointini kannalta nämä pääotsikot:

Opi kuuntelemaan itseäsi

Keho antaa signaaleja, kun kaikki asiat eivät ole hyvin. Signaalit ovat joskus heikkoja, pahimmillaan totaalisia stoppeja, jolloin et osannut kuunnella riittävän ajoissa vaan jatkoit samaan tahtiin kivuista ja huolista huolimatta! Kuinka vanhaksi pitää elää, että oppii kuuntelemaan itseään, oppii reagoimaan myös näihin viesteihin? Kuinka vaarallista onkaan vetää ravihevosen laput silmille ja lisätä vain vauhtia, jotta signaalit taka-alalla unohtuu. Pahimmillaan se johtaa.. no, tiedämme kaikki sen. Opi kuuntelemaan itseäsi – sääntö numero yksi!

Tunne itsesi, vahvuudet ja heikkoudet

Yksikään johtaja, yksikään ihminen ei ole kaikissa asioissa vahvimmillaan. Eikä tarvitsekkaan olla. Tärkeää on, että tiedät missä olet hyvä ja tunnistat missä olet heikompi. Tunnistamisen lisäksi opit ymmärtämään miten toimia näiden asioiden kanssa, joko harjoittamalla heikkouksiasi paremmiksi säännöllisin toimintein tai valitsemalla tavan, jossa toimit pääosin vahvuusalueen sisällä ja pidät huoli, että luottojoukkosi ympärillä voi vahvistaa heikkousalueen osuuksiasi. Pahinta on, että kuvittelet osaavasi kaikesta kaiken etkä tarvitse ketään luottopeluria ympärillesi – se on takuulla lopun alku. Jokainen tarvitsee ympärilleen ihmisiä, joihin luottaa ja jotka pystyvät vahvistamaan omia taitojasi. Mikäli jatkuvasti joudut toimimaan epämiellyttävyysalueella tai alueella, jossa olet heikko, se syö jaksamista ja elämäniloa, se näkyy myös ulospäin. Kun toimit vahvuusalueellasi, olet energinen ja positiivinen – nautit tekemisestäsi ja tuotat hyvää fiilistä myös ympärillesi.

Ole armollinen itsellesi

Pitää hyväksyä se, ettei aina osaa valita oikein, tulee tehtyä vääriä päätöksiä ja vääriä valintoja. Aina ei tarvitse olla se, joka jaksaa loputtomiin tai on suoriutumisessaan yli-ihminen. Vähemmälläkin itsensä piiskaamisella pärjää elämässä. Muista toisinaan kehua myös itseäsi – onnistumisiakin on takuulla matkalle osunut, mutta ne helposti unohtuvat seuraavien haasteiden edessä. Armollisuus itseään kohtaan on haasteellista, mutta sitäkin voi oppia ja mikä parasta – vain sinä itse voit vaikuttaa tähän.

Liiku hyvin, syö hyvin ja ennenkaikkea nuku hyvin

Tämän merkitystä ei voi liiaksi korostaa. Kun olet fyysisesti hyvässä kunnossa, se myös tarkoittaa sitä, että jaksat kaikessa paremmin. Jos keho prakaa, se ei tiedä pidemmän päälle hyvää. Se on myös se aiemmin mainitsemani oman kehon kuuntelemisen kyky. Liikunta auttaa nollaamaan ei pelkästään kehoa vaan myös aivoja, varmasti tutkittua faktaa. Pahinta on, jos elämäsi menee sellaiseen oravanpyörään ettet ehdi syödä kunnolla – kahvilla ja energiapatukoilla ei voi kovin pitkään elää. Säännöllinen ruokailu nyt vain ON terveen elämän peruskivi, jokainen valitkoon ruokalautasen koostumuksen itse parhaaksi katsomallaan tavalla. Merkitse vaikka kalenteriin joka päivälle lounastauko, jos et muuten sitä kykene noudattamaan. Nukkuminen – helppoa sanoa, että nuku hyvin, mutta se on selvää, että sitä kautta akut latauvat, aivot lepäävät ja keho palautuu. On syytä aktiivisesti etsiä niitä keinoja, miten unen laadun saa parantumaan. Itse tiedän niitä asioita, joilla saa sen heikkenemään – yritän siis tietoisesti välttää niitä.

Työstä pitää nauttia

Kun antaa elämästään ison osan työlle, omasta tahdostaan, siitä on pakko myös nauttia. Työhön kuuluu myös hetkiä, kun sontaa sataa tuulettimeen, mutta mitä enemmän vaakakuppi on positiivisella puolella, sen paremmin ne hetkelliset mustat hetket jaksaa ja pääsee ylitse. Mieti, mitkä asiat työssä saavat sinut onnelliseksi, mitkä tuntuvat raskailta. Korosta, tavoittele niitä onnellisia kokemuksia ja hoida nopeasti pois ne, mitkä vaivaavat. Pahin hyvinvoinnin tuhoaja on, jos raskaita, ikäviä päätöksiä pitkittää tai peittelee – se syö naista.

Aika

Perinteinen ongelma, ajan hallinta. Pitää oppia priorisoimaan myös omaa tekemistään, tehdä valintoja mikä on tärkeää ja mikä on vähemmän tärkeää tai jopa merkityksetöntä. Valintoja on tehtävä päivittäin. On pakko välttää aikasyöppöjä, niin henkilöitä kuin tekemistäkin. Oppia sanomaan ei ja pitämään kalenteri ajan tasaisena ja ennenkaikkea realistisena. Mitä enemmän juoksee aikaa kiinni, hosuu ja säätää, sitä harvemmin lopputuloksena on mitään kovin järkevää tai positiivista. Ajanhallinta on paljon itsestään kiinni, ennenkaikkea priorisointi ja myös delegointi ovat tässäkin kovaa valuuttaa. On selvää, että joskus pitää luopua, jotta voi saavuttaa jotain muuta.

Ihmiset lähelläsi ovat tärkeitä = vapaa-aika

Kun teet paljon töitä, annat sille enemmän kuin “kahdeksasta neljään” on syytä muistaa, että ne ihmiset jotka lähelläsi ovat, ovat sinulle äärimmäisen tärkeitä. Vapaa-aikaa pitäisi jättää riittävästi, sitä todellista laatuaikaa niille ihmisille, jotka ovat sinulle rakkaita. Työn ja vapaa-ajan ero pitäisi olla selkeä. Tämä heijastuu myös toisinpäin, jos perhe-elämä takkuaa ja rakoilee, se vaikuttaa työssä keskittymiseen ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin – nukkumisesta lähtien. Ole siis valmis huolehtimaan työsi lisäksi itsestäsi että myös läheisistäsi – jätä kalenteriisi riittävästi aikaa vapaa-ajalle! Matkusta, harrasta, nauti, rentoudu ja ole yhdessä! Usein käy niin, että johtajana huolehdit vain työstäsi – loppu tulee mukana tai jättäytyy kokonaan veneestä pois, etkä välttämättä edes huomaa sitä. Pidä huoli, että oikea kokonaisuus säilyy.

Advertisements