Somessa on voimaa, kun sen oikein haluaa nähdä. Tai oikeastaan somen sijasta voimme puhua kokonaisvaltaisesti verkosta, siellä missä me kaikki olemme niin kuluttajina kuin yritysten edustajina. Yksityinen vai yrityksen edustaja – Roolin valintakaan ei enää ole vain omissa käsissäsi, kaikki vaikuttaa kaikkeen, niin iloista sekamelskaa verkko nykyään on. Elämä on.
Työntekijälähettilyydestä on puhuttu paljon, siinä on järjettömän hienot mahdollisuudet onnistuessaan! Varmasti myös riskejä ja mahdollisuuksia mokata. Elämä on sitäkin.
Samanaikaisesti tämän hypetyksen rinnalla kulkee yrityksillä edelleen ohjesääntöjä kuten;
– Facebookissa tai muissa sosiaalisen median kanavissa ei saa vierailla työajalla
– netin käyttö muissa kuin työasioissa on kielletty
– sosiaalisessa mediassa ei saa jakaa työnantajan informaatiota ellei sitä ole erikseen sallittu
JA hei – muista olla positiivinen työntekijälähettiläs!
Pääsiäisestä toivuttua, eiköhän laiteta yritysten nettietiketit ajantasaiseksi? Työntekijät ovat fiksuja, ymmärtävät kyllä salassapidon ja lojaliteetin. Tiukat säännöt ja kiellot estävät luovuuden, estävät motivaation ja mahdollisuuden antaa oman äänensä kuuluviin. Ja ken uskoo, että säännöillä lopultakaan on toimintaa estetty, eiköhän kaikille ole tuttua se, että selaimen välilehti on suljettu salaman nopeasti ja muut peruspiilotuksen taktiikat – tästä tulee mieleeni myös hauska kysymys siitä, kumpi on ”vaarallisempaa”, työntekijä salaa työpaikka-sivuja selailemassa vai se, että tehdään sekin sitten reilusti ja avoimesti piilottelematta.
Lähettilyys on mieletön mahdollisuus, jota emme työnantajina osaa varmasti vielä lähellekkään täysillä hyödyntää! Kieltää ja estää osaamme, nyt viimeistään on aika sallia, suosia, kannustaa ja antaa palaa!