Hymy kuuluu jokaiselle

Hymy kuuluu jokaiselle. Hymy ei jaettaessa kulu, sen sijaan se voi tarttua ja aikaan saada hyvän mielen vastaanottajalle. Hymy kuuluu myös äänessä.

Luin aamulla Linkedinstä hyvän noston siitä, miten epäkohteliasta puhelinkäyttäytymistä ihmiset arjessa kohtaavat, ja ihan työpuheluissa – yksityiselämästä puhumattakaan.. Kuinka ilottomia, apaattisia ja väsyneitä puhelinääniä on olemassa ja vielä siihen lisättynä töykeys ja epäasiallinen käytös. Ei voi kuin hämmästellä. Eikä kyse ole pelkästään telemarkkinointityössä päivittäin kohdattavissa haasteissa vaan ihan missä tahansa kontaktoinnissa eri yrityksiin ja yritysten edustajiin. Nyt oikeasti – HYMYÄ (tekisi mieli lisätä tähän voimasanan PERKELE. Mutta jotenkin latistaa tunnelman)!

Miksi tähän pitää kiinnittää huomiota missä tahansa työelämän osa-alueella?

  • Linjan päässä voi olla kuka tahansa sinulle merkityksellinen henkilö, etukäteen sitä et voi tietää – et edes automaattisella numeron omistajatiedon näytöllä. Miten voit riskeerata bisneksesi niin yksinkertaisella asialla kuin huonoilla käytöstavoilla? Harvalla on siihen varaa nykypäivänä. Apaattisuus, “mitä asiaa”-kommentit tai töksäys “haloo” ei ole sen ripeämpi tai notkeampi tapa päästä puhelusta eroon kuin se, että vastaat kohteliaasti ja pieni innokkuss, ehkä jopa uteliaisuus äänessä? Siellähän VOI olla vaikka sinun tilauskantasi tuplaava ostaja!! Puhelu on sinulle aina uusi MAHDOLLISUUS, käytä se parhaalla mahdollisella tavalla.

 

  • Olet työelämässä AINA yrityksesi, työnantajasi edustaja. Aika merkityksellinen asia. Tämä koskee myös puhelinkäyttäytymistä. Millaisen mielikuvan jätät soittajalle sinusta ja yrityksestä olemalla töykeä, käyttäytämällä epäkohteliaasti. Entäpä kun kilpailijasi on puhelimessakin iloinen, positiivinen ja kohtelias. Näetkö, että tällä voisi olla jotain merkitystä seuraavaa kumppania valitessa??

 

  • Hymy kuuluu äänestä. Pieni ele, iso vaikutus. Se ei vie sinulta yhtään sen enempää aikaa kuin suupielet alaspäin. Voit jopa itsekin huomata eron? Saatat saada iloisen vastareaktion – se ei voi olla edes synkempänä hetkenä huono asia? Vaikkei soittajan kanssa teidän intressit kohtaisikaan, hymy on aina yhteinen – kohteliaisuudesta puhumattakaan. Soittaja voi muistaa sinut tulevaisuudessakin, ehkä jopa jossain sellaisessa tilanteessa, missä voi mainita sinut ja edustamasi yrityksesi tarjoaman palvelun, koska sinusta jäi positiivinen mielikuva?

 

Pidän tätä isona, merkityksellisenä asiana. Enkä pelkästään puhelinkäyttäytymisessä vaan ylipäätään kaikessa mitä teet, missä vaikutat. Positiivisuus, iloisuus, energisyys – ovat hyveitä, joidenka vuoksi harvoin mitään menetetään tai riskeerataan. Negatiivisuus, epäkohteliaisuus, apaattisuus – niillä on suuri mahdollisuus riskeerata kaupankäynti, uudet mahdollisuudet.

Kannattaa pohtia. Omaan persoonalliseen tapaansa, ilman teennäisyyttä, harjoittelulla tässäkin voi parantaa omaa toimintaansa!

JOKAINEN MEISTÄ OSAA HYMYN TAIDON!

 

 

 

 

 

Advertisements