”En todellakaan ole missään naamakirjassa”. ”En jakaisi mitään kuvia tai videoita somessa”. ”En verkostoidu minkään koneen kanssa, haluan face-to-face”. ”Ei meidän yrityksen asiakkaat ole missään somessa”. ”Somessa aktiivisena liikkuvat ovat vain joko narsisteja tai pyrkyreitä”. Ja niin edelleen, tiedätte kyllä.
Vuonna 2018 kannattaisi tehdä päätös OLLA mukana somessa. Kukin tavallaan – hardcore somettajana tai vaikkapa ujosti tutustuen. Tai jotain siltä väliltä. Mutta ehdoton EI on syytä heittää romukoppaan ja suhtautua tähänkin asiaan avoimen uteliaasti, uusia mahdollisuuksia hakien. Minun mielestäni.
Tilastot päivittäisistä käyttäjämääristä puhuvat kovaa kieltä:
Suomalaisia Linkedinissä on kerrottu olevan YLI miljoona!
Suomalaisia facebookissa kerrotaan olevan kaksi ja puoli miljoonaa!
Twitteriäkin käyttää lähes puoli miljoonaa suomalaista!
Instagramin käyttäjiä kerrotaan olevan miljoona!
Ehkä voisi vielä YouTubenkin kertoa ylittäneet yli miljoonan rajapyykin.
Kuka uskaltaa sanoa, että siellä ei liiku yrityksesi potentiaalisia asiakkaita? Entäpä mahdolliset uudet työntekijäsi? Tai uusi työnantajasi? Onko mahdollista, että päivitysvirrasta ei löytyisi sinua kiinnostavaa luettavaa? Pelkkää roskaa?
Kaikista vaaroista, ikävistä puolista ja riskeistä huolimatta minä olen erittäin iloinen, että sosiaalinen media on vallannut minut ja se on varsin monella meistä muuttunut osaksi ”normaalia päivittäistä toimintaa”. On vaikea kuvitella aikaa ennen sosiaalista mediaa – millaista se olikaan? Rauhallisempaa, seesteisempää ja myös joltain osin läheisempää kanssa käymistä? Sosiaalinen media vie helposti mennessään ja imee ihmisen kokonaan, jos ei sillekin käytölle aseta rajoja – niinkuin kaikessa elämässämme. Harrastuksetkin vievät mennessään, jos ei sille aseta rajoja. Työ vie mennessään, jos ei sille aseta rajoja. Alkoholi vie mennessään, jos sille ei aseta rajoja. Ja niin edelleen.
Eläköön mahtava SOME myös vuonna 2018 🙂