Facebookin käyttö työajalla kiellettyä!

Muistan hyvin ajan, kun facebook tuli “muotiin”. Älkää kysykö kuitenkaan vuotta sen tarkemmin, en muista. Muistikuva on, että Facebook oli työkoneellakin varsin usein auki, ja varmasti sitä tuli salaa vilaistua silloin jos tällöin. Se ei missään nimessä kuulunut “työnantajan määräämiin työtehtäviin”, oli kyllä aivan puhtaasti henkilökohtainen kanava. Muita sosiaalisen median kanavia en tuolta ajalta muista, ellei jonkinlaiseksi kanavaksi lueta vaikkapa gmail -sähköpostia, joka oli myös niinikään henkilökohtaisessa käytössä. Erilaiset keskustelupalstat toki olivat jo tuolloin muodissa, varmastikin nekin jonkinlaisia sosiaalisen median esiasteita?

Tänään aamulla toimistolle tultuani avasin koneen, hain aamukahvin. Avasin selaimesta twitterin, linkedinin ja facebookin. Instagram jostain syystä ei olekkaan työkoneella, sitä tulee seurattua vain puhelimesta. Lisäksi avasin muutaman muun työn osalta niinikään merkittävän ohjelman, kuten intran, crm:n, sähköpostin ja contact center-toimintamme reaalinäytön. On jännittävää havaita, että mainitut somekanavat tulkitsen jo osaksi aivan normaalia työrutiinia, sellaista, jonka itse arvostan tärkeäksi edustamani yrityksen ja sen liiketoiminnan edun mukaiseksi.

Sosiaalinen media on verkko, jossa tapahtuu joka päivä valtava määrä kohtaamisia, osa arvokkaita, osa aivan varmasti täyttä huuhaata. Se on valtava verkosto, jossa liikkuu asiakkaamme, sidosryhmämme henkilöt, potentiaaliset uudet asiakkaamme. Siellä tunnistetaan ilmiöt, trendit ja vaikutteet. Siellä jaetaan monimuotoista tietoa, kokemuksia, ajatuksia, kommentteja. On sulaa hulluutta ajatella etteikö tälläisessä paikassa läsnäolo olisi yrityksen edun mukaista. Tai vielä villimpää, että se olisi yrityksessä kiellettyä? Niinkuin kaikessa työelämässä, asioita voi tehdä hyvin tai huonosti, asioissa voi onnistua tai epäonnistua, asioissa voi tulla ylilyöntejä – pätee myös sosiaalisessa mediassa.

Kiitos kun jaksoit lukea tähän asti tämän lyhyen postaukseni, kannattaa vielä sen verran käyttää aikaa, että arvioit omaa suhdettasi sosiaaliseen mediaan. On sulaa hullutta ajatella, että se ei missään olosuhteessa olisi sinua saati yritystäsi varten. Tervetuloa – ovet ovat auki!

 

 

Advertisements