Täydellinen organisaatio

Voiko täydellistä organisaatiota olla olemassa? Millainen se olisi? Miten täydellisyys mitataan? Onko se siis parasta mahdollista liikevoittoa tuottava yritys? Parasta osinkoa omistajilleen tuottava yritys? Parasta mahdollista lisäarvoa asiakkailleen tuottava yritys? Parasta työtyytyväisyyttä henkilöstölleen tuottava yritys? Alan innoivoija? Suunnan näyttäjä? Kestävän kehityksen vaikuttaja? Mitä se on?

Jo nuoruusvuosina pelasin aktiivisesti ja ns tosissani jalkapalloa. Halusin olla hyvä – ehkä jopa paras, mutta ennenkaikkea siksi, että joukkue olisi voittamaton, mestariainesta! Häviäminen raastoi ja repi, mutta antoi myös lisää motivaatiota tehdä asiat entistä paremmin. Jalkapallon jälkeen siirryin koiraurheilun pariin. Miten treenata, että me tiiminä koirani kanssa voimme voittaa mestaruuksia? Miten toimia entistä paremmin, jotta jokaisessa tilanteessa voisimme tehdä parhaan mahdollisen suorituksen, yhdessä, koska yksin en olisi mitään. Arvioin tekemisiämme, pohdin mikä meni vikaan ja iloitsin onnistumisista.

Eikö organisaationkin johtaminen ole juuri tätä? Tehdä asioita yhdessä entistä paremmin, jotta voimme olla päivä päivältä parempia? Että voimme kehittyä alamme parhaiksi? Häviöitä, pettymyksiä, takapakkeja, jotka opettavat ja antavat jälleen tärkeää oppia, kunhan vain sen kykenemme ottamaan vastaan. Iloita onnistumisista, koska niiden ymmärtäminen on myös elintärkeää, jokainen haluaa onnistua. Organisaation voittamattomuuden mittaaminen on haasteellista, kuten jo alkusanoissani totesin – mitkä arvot nousevat merkityksellisemmiksi kuin toiset. Yhtä kaikki, tehtävää on, jos kannattavuus ei ole kunnossa, jos asiakkaat eivät ole tyytyväisiä, jos henkilöstö voi huonosti. Minusta jokaisen organisaation tulisi pyrkiä olemaan erinomainen näissä kaikissa kolmessa osuudessa – itsestään selvääkö?

Tehdään päivä päivältä parannuksia, nähdään heikkouksia ja suunnitellaan ja sovitaan, miten korjataan ne. Nautitaan onnistumisista ja ennenkaikkea luodaan organisaatio, jossa halutaan kehittyä ja muuttua, olla jokainen oman osa-alueensa paras.

Siihen tarvitaan sitoutunutta omistamista, osaavaa johtoa, motivoitunutta henkilöstöä. Siitä syntyy organisaation elinikäinen kehityspolku – peli, joka voitetaan vain yhdessä.