Alkuun on hyvä muistaa, että menestyväksi toimitusjohtajaksi ei synnytä, siihen kasvetaan, opitaan ja kehitytään. Menestynyttä toimitusjohtajaa, joka ei olisi tehnyt virheitä, ei ole olemassakaan – sensijaan heitä yhdistää se, että virheisiin suhtaudutaan analyyttisesti ja niistäjokaisesta on mahdollisuus oppia ja kehittyä tätäkin päivää paremmaksi johtajaksi.
Hannu-Matias Nurmi Toimitusjohtaja -kirjassaan on nostanut esiin neljä merkittävintä kompetenssia toimitusjohtajalle seuraavasti: Itsensä johtaminen, liiketoiminnan johtaminen, ihmisten ja organisaation johtaminen sekä sidosryhmien johtaminen. Alla tiivistettynä mitä nämä tarkoittavat.
1. Itsensä johtaminen
Itsensä johtaminen on kaiken ytimessä, jotta voi johtaa muita. Itsensä johtamisen keskiössä on aitous ja rohkea uskollisuus omalle persoonallisuudelle kaikista paineista huolimatta. On tärkeää kuunnella omia arvoja ja kaikissa olosuhteissa pyrkiä toimimaan eettisesti. Toimitusjohtajan kaikkien velvollisuuksien, vastuiden ja muiden odotusten keskellä tulee jättää tilaa myös itselleen ja vaalia oman ajan sekä energian hallinnasta. Yksinkertaisuudessaan, menestyäkseen toimitusjohtajana, pitää pystyä johtamaan itseään ja löytämään tavat pitää itsensä suorituskykyisenä.
2. Liiketoiminnan johtaminen
Menestyvä toimitusjohtaja pitää jatkuvasti yllä tilannekuvaa yhtiötä ympäröivästä todellisuudesta, hänen tulee käyttää tiedon keruussa monipuolisia lähteitä ja faktoja sekä myös havaintoja, olla utelias kuulemaan. Toimitusjohtajan tulee katsoa kohti tulevaisuutta ja sanoittaa sitä innostavasti, ennenkaikkea uskoa parempaan huomiseen myös itse. Hän on myös taitava hahmottamaan miten nopeasti yhtiö voi saavuttaa tavoiteltuja tuloksia, millaisia keskeisiä toimenpiteitä se edellyttää. Taito tehdä päätöksiä riittävän oikeallisesti, oikea-aikaisesti ja rohkeasti on jokaisen menestyvän toimitusjohtajan ytimessä.
3. Ihmisten ja organisaation johtaminen
Toimitusjohtajan pitää hallita odotuksia organisaation ihmisissä, keskeistä on säännöllinen ja aito kommunikointi. Se pitää sisällään vision vahvistamista, tulevaisuus uskoa, mutta samalla se on myös arjen varmistamista, ja ymmärryksen luomista, että hänellä on ympärillään oikeat ja osaavat ihmiset. Yksikään toimitusjohtaja ei menesty ilman laadukasta johtoryhmää ja avainhenkilöitä. Toimitusjohtajan tuleekin pyrkiä siihen, että hänen ympärillään ihmiset tekevät oikeallisia päätöksiä ja saavat aikaan tavoiteltuja tuloksia. Toimitusjohtaja myös aktiivisesti poistaa esteitä ja tarjoaa resursseja tiimille tavoitteiden saavuttamiseksi. Riman nostaminen riittävän korkealle ja tämän suoritustason kulttuurin ylläpitäminen on yksi toimitusjohtajan keskeisimmistä tehtävistä.
4. Sidosryhmien johtaminen
Toimitusjohtajana on hyvä tiedostaa, että yhtiöt tarvitsevat taloudellista voittoa syvällisemmän merkityksen ja olemassa olon perusteen. Ei voida väheksyä yhtään kuinka merkityksellistä on kestävä ja yhteiskunnalle hyvää ajavan liiketoiminnan toteuttaminen, siitä huolimatta tai juuri siksi, että osakeyhtiölain mukaan yhtiön tarkoituksena on tuottaa osakkeen omistajilleen voittoa. Menestyvä toimitusjohtaja osaa siis liiketoiminnan, mutta hän pitää yhtitön keskeiset sidosryhmät riittävällä tavalla tietoisena yhtiön toiminnasta, hallitsee heidän odotuksiaan ja vaalii heidän kanssaan riittävää kahdensuuntaista vuorovaikutusta. Menestyvä toimitusjohtaja viestiikin monikanavaisesti, persoonalleen uskollisena ja ymmärtäen viestin sisällön ja sävyn merkityksen. Hänellä on myös mainio kulttuurinlukutaito ja sosiaalinenpelisilmä.
Aikoinaan omalla aikakaudellani toimitusjohtajana, olisin ollut aivan varmasti parempi johtaja, jos olisin ymmärtänyt näin selkeästi nämä neljä merkittävintä kompetenssia, tunnistanut missä tarvitseneniten kehittymistä ja löytänyt vielä osaamisen lisäämiseen konkreettiset keinot. Muista sinä, että näitä kaikkia voit hyvin kehittää – se voi hyvin olla sinun toimitusjohtajuutesi game-changer. Tapoja kehittyä on monia,esimerkiksi oma (armollinen) itsereflektointi, vertaistuki , coaching ja erilaiset koulutukset.
Soittele tai viestittele, saattaa olla, että myös minä voin olla avuksesi.




